“Visita a la senyora Soler”, una de les novel·les perdudes de Manuel de Pedrolo, es presenta a Cervera
Cervera va acollir, divendres 17 de juny, la presentació d’una de les “novel·les perdudes” de Manuel de Pedrolo. Es tracta de "Visita a la senyora Soler", publicada per l’editorial Fonoll després que l’any 1971 fos censurada pel franquisme.
DIMARTS 21 JUNY 2022
La novel·la fou censurada argumentant que “es de una immoralidad de fondo, mucho más que de forma, tan enorme, que consideramos imposible su publicación”.
La presentació, que s’emmarca dins de la 17a edició del premi 7lletres, va anar a càrrec d’Anna M. Villalonga, prologuista de la novel·la i comissària de l’any Pedrolo. Per Villalonga, tot i que Pedrolo va acabar desestimant l’obra, no li treu cap valor, perquè el context és un altre. Afirma que la novel·la és una “baula que demostra la lluita de Pedrolo per la llibertat i la seva posició a favor de l’alliberament de les dones, que passa també per la sexualitat”.
A la presentació també hi va intervenir Josep Gelonch, de l’editorial Fonoll. Fonoll va tenir clar que volia publicar aquest llibre quan va sortir a la llum gràcies a la Càtedra Màrius Torres (Universitat de Lleida), que des de l’any 2019 digitalitza el Fons Pedrolo. L’editor va recordar que Pedrolo ha estat l’autor més censurat de la història de la literatura catalana i que ha estat una sort de poder recuperar aquesta obra.
La novel·la va arribar a les llibreries el passat 24 de febrer, amb l’informe de censura incorporat, i ja ha arribat a la tercera edició.
L’organització de 7lletres, per remarcar aquest desig de Pedrolo en favor de l’alliberament de les dones que passa per la llibertat sexual, va convidar a participar Blanca Ribera, sexòloga, que va fer un repàs dels tabús de la sexualitat femenina i de l’alliberament de les dones en aquest sentit els darrers anys.
La presentació de l'acte va anar a càrrec de la regidora de Cultura de la Paeria de Cervera, Mercè Carulla, i la consellera comarcal de Cultura, Elisabet Jové, ens organitzadors del 7lletres, juntament amb els ajuntament dels Plans de Sió i Tàrrega.
A més de premi literari, el 7lletres organitza un seguit d’activitats culturals arreu de la comarca de la Segarra i de Tàrrega per homenatjar la figura, l’obra i el pensament de l’escriptor Manuel de Pedrolo.
Informació i imatge aportat pel Consell Comarcal de la Segarra.